Catatan

Tunjukkan catatan dari 2012

Anak ikan lumba-lumba bermanja dengan penyelam

Imej
Kecomelan Ikan Lumba-lumba (Dolphin) memang tak boleh dinafikan lagi, walaupun Tedi ternyata lebih cute berbanding mereka.

Apatah lagi anak Ikan Lumba-lumba, pasti mencairkan hati sesiapa sahaja.

Ini terbukti apabila seorang penyelam telah dirakam aksinya bermain dengan seekor anak Ikan Lumba-lumba.

Owh, so cute, so sweet... Mommy.. Tedi nak anak Ikan Lumba-lumba seekor.

ASUS Nexus 7 : yeay Tedi dapat tab!

Imej
Yeah, taksangka Tedi dapat tablet sendiri. Master bawak balik semalam, dia kata hadiah daripada kompeni. Tedi tak pernah kenal Nexus, apatah lagi Nexus 7. Tedi tengok harganya di lelong.com cecah RM 1000 utk version 32gb. Dan RM 888 untuk versi 16gb.

Lembaga Zakat Selangor lanjutkan waktu operasi (29-31 Disember 2012)

Imej

DIY: Tedi memasang langsir

Imej

Kereta Anti Kemalangan oleh Volvo

Imej

Di mana tembok Iskandar Zulqarnain? (Tedi nak panjat)

Imej
Tadi kat sekolah Tedi makan roti canai. Kantin sekolah Tedi menghadap sungai dan tepi sungai itu ada tembok.
"Ada penulis nyatakan bahwa Tembok Iskandar Zulqarnain itu tenggelam dalam dasar sebuah sungai di utara.", terngiang-ngiang kalimat Master kepada Tedi. Tedi teringat pasal Tembok Iskandar Zulqarnain yang pernah Master ceritakan dulu.



Kepada kawan-kawan yang tak tahu, Tembok Iskandar Zulqarnain ini diceritakan dalam al-Quran sebagai jawapan Nabi Muhammad S.A.W kepada orang (Yahudi?) yang mahu menguji atau menduga kebenaran Nabi Muhammad S.A.W sebagai seorang Rasulullah. Mereka bertanyakan kisah seorang pemimpin kerajaan timur dan barat pada zaman dahulu. Jawapan Nabi Muhammad S.A.W bukan sahaja lengkap malah melebihi daripada apa yang ada dalam pengetahuan mereka, seperti jigsaw puzzle yang sebelum ini kehilangan banyak keping, kembali ditemui dan dicantum kembali. Merungkai misteri yang menyelubungi manusia sebelum itu.

Iskandar merupakan gelaran kepada seorang raja p…

Kalendar Persekolahan 2013

Imej
Mungkin tak ramai perasan kalendar cuti sekolah ni, Tedi pun kurang periksa juga. Cuma kali ni semangat sikit nak tahu berapa banyak hari boleh cuti pada tahun depan.

Murid-murid macam Tedi ni mungkin bersemangat untuk bercuti.

Ibu bapa pula mungkin sibuk juga nak rancang percutian, atau rancang nak hantar anak mereka ke mana sempena musim cuti.

Para pengusaha kem motivasi pula mungkin sibuk merancang aktiviti perniagaan mereka pada musim depan.

Semua orang dengan idea masing-masing...

Tedi pula sibuk merancang bila masanya sesuai untuk Tedi berhibernasi.


Perang: Rohingya di Myanmar, 1 Nov 2012

Imej
Kesian kan diorang ni? Nasib baik la bangsa Tedi takde yang kejam macam sapa-sapa yang tindas diorang ni ...

Bencana: Taufan Sandy, 30 Okt 2012

Imej

Kawan Baik (bukan kawan Tedi)

Imej
Seronok tengok gambar ni, tapi Tedi takde geng macam ni... si Pogy busy, popular la katakan.

Mandi-manda

Imej
Alangkah bagusnya jika pada musim panas dan kering ini, kita dapat berendam dalam air yang dingin dan selesa.

Ia bisa sahaja membantu menenangkan minda setelah sekian lama bergelumang dengan debu kota.

Microsoft Wireless Mobile Mouse 3500

Imej
Semalam singgah di Carefour Subang Jaya untuk meninjau barangan elektrik di sana (barang2 lain tidak dibeli di sana kerna mengenangkan mereka jual arak, cuma kurang pilihan bagi barangan elektrik di tempat lain).

Help Them Learn

Imej

Negeri: Pulau Pinang

Imej
Biru Muda: Pulau Pinang dikelilingi lautan indah.
Putih: Negeri yang aman damai. Kuning: Kemakmuran Pohon Pinang: Asal nama negeri.

Aktiviti: SAFETY RIDING 2012 bersama ARC

Imej
SAFETY RIDING  bersama Alternative Riding Club (ARC) 2012 dan Belia Zon 4
20 Oktober 2012 | 5-7 petang
Anjuran: PeBT zon 4,  ARC Gombak & Selangor,  JKP MPAJ Zon 4, & Pusat Khidmat Masyarakat ADN Hulu Kelang
Aktiviti: Penukaran Minyak Hitam (4T) percuma untuk belia 18-40 tahun Pertunjukan Safety Reading oleh bekas pelumba motor cub prix Malaysia Pertandingan Motor Slow dan Cantik
"Semua belia dijemput hadir"

Awesome Things Created by Animals

Imej

Tedi @ Pulau Pinang, 13 Oktober 2012

Imej
Master bawa Tedi pi jalan-jalan ke Pulau Pinang, atau orang sana panggil Penang.
Tidur di Hotel Naza apa ke nama? Lupa lak.

Sampai sana malam, pusing satu Penang sebab sesat. Semuanya pasal papan tanda di Malaysia ni, termasuklah Penang tak cukup cerdik. Bukan guide orang tak tahu jalan, tapi untuk orang yang dah biasa jalan di sana. Salah siapa? JKR? Kerajaan negeri? Majlis perbandaran tempatan?

Papan tanda Rusa melintas?

Imej
Seorang wanita bernama Dona mengadu mengenai papan tanda Rusa melintas. Seorang wanita di Fargo, N.D., Amerika Syarikat, ternyata tidak dapat menahan perasaan apabila dia membuat panggilan ke rancangan radio tempatan dan mengadu mengenai ketidaksesuaian lokasi papan tanda Rusa melintasDia sebelum ini telah mengalami beberapa kemalangan melibatkan Rusa. Di antara aduannya ialah kenapa harus papan tanda itu diletakkan di kawasan lebuhraya yang sibuk? Kenapa tidak diletakkan di laluan yang kurang sibuk? Dia percaya papan tanda itu harus diletakkan di lokasi yang lebih sesuai untuk Rusa melintas, macamlah Rusa melintas ikut arahan papan tanda. DJ radio bertugas cuba menjelaskan fungsi sebenar papan tanda itu, namun Dona ternyata tidak mahu mendengar. Buat kawan-kawan yang tak faham fungsi sebenar papan tanda yang ada gambar haiwan, ia bermaksud "Awas! Kawasan binatang melintas", bukannya papan tanda itu menunjukkan kawasan sesuai untuk melintas kepada para haiwan. "Kerajaan sepat…

The Genghis Khan Statue

Imej
The Genghis Khan Statue merupakan patung Genghis Khan menunggang kuda yang mempnyai ketinggian 40-meter.Terletak di tebing Sungai Tuul di Tsonjin Boldog (54km di timur Ulan Bator).Patung ini secara simbolik menghadap selatan ke arah negara China.Patung ini terletak di atas Genghis Khan Status Complex, sebuah pusat perlancongan setinggi 10 meter dan mempunyai 36-columns mewakili 36 khan bermula dari Genghis Khan ke Ligdan Khan.Patung ini direka oleh pengukir D Erdembileg dan arkitek J Enkhjargal pada 2008.Pelancong boleh melihat pemandangan melalui kepala kuda dengan melintasi bahagian dada dan lehernya.

Doa selepas berwudhu'

Imej
Sumber: http://kibarkidz.kibar-uk.org/ Ya Allah, jadikanlah kami di antara orang yang bertaubat dan jadikanlah kami di antara orang yang suci. Amin

Doa penerang hati

Imej
Kepada kawan-kawan yang ada masalah masa belajar bolehlah baca doa ini sebelum mula belajar, lepas sembahyang pun boleh, atau bila-bila saja ingin berdoa. Wahai Tuhanku. Lapangkanlah bagiku dadaku dan mudahkanlah bagiku urusanku dan bukalah simpulan dari lidahku supaya mereka faham ucapanku. Amin.

Doa untuk ibu bapa

Imej
Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan juga dosa ibu bapaku dan kasihanilah mereka kedua-duanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil. Amin.

Koleksi penabur lada sulah & garam

Imej
Terjumpa koleksi penabur lada sulah dan garam melalui Bing.com, rasanya menarik untuk dikongsi.

Makanan: Mi Udang Lipan di Pantai Remis

Imej
Apakah boleh dikatakan adanya Lipan Pantai? Yang pasti di Pantai Remis ada Mi Udang Lipan... eeeee...


Autentik sungguh Mi Udang Lipan ni kan? Anda boleh tinjau mana lokasi untuk mendapatkannya di penang-halal-food.blogspot.com

Utamakan Bahasa Melayu

Imej
Sumber: cikgufais.wordpress.com via Bing

Seribun

Imej
Daftar ini terhasil daripada persoalan mengenai nama Negeri Seribun Kota Mengkuang yang kononnya nama bagi Negeri Terengganu.

Apakah maksud perkataan "Seribun" itu? Pada pendapat patik yang hina ini, lebih bagus jika digunakan perkataan "Seribu". Maka bermulalah aktiviti patik mem-Bing dan meng-Google.cuzzzganteng.wordpress.com: memori waktu tugas di Pulau Bengkalis

Ini mungkin maksud perkataan tersebut:Seribu (satu ribu) terdapat lagu dari kumpulan Ungu, "Seribun Satu Cinta" yang lebih dikenali sebagai "Seribu Satu Cinta", mungkin ada sebahagian kecil orang Indonesia yang menggunakan seribun untuk seribu,ini diperkuatkan lagi dengan teks "ada dongeng dari kota seribun satu malam" yang patik percaya bermakna "ada dongeng dari kota seribu satu malam" yang merujuk kepada cerita-cerita dongeng 1001 Malam yang popular itu.juga beberapa hasil carian yang menukilkan nama "Kepulauan Seribun" di wilayah Indonesia. Dalam wik…

Sejarah: Long Ghaffar

Imej

Sejarah: "Ulama wajar nasihatkan raja" - Muhyiddin Yassin

Imej
Keratan akhbar Berita Harian bertarikh 16 Januari 1993 bertajuk "Ulama wajar menasihatkan raja: MB"

Koleksi kolaj Sundal

Imej
Kolaj merupakan hasil seni yang dihasilkan dari cebisan-cebisan kertas. Ini merupakan sebahagian koleksi daripada Atelier Sundal.


USS Los Angeles (SSN 688)

Imej

Haiwan: Beruang bergaduh !!! (4 foto)

Imej
Nanti, apa gaduh-gaduh ni? Tak elok gaduh-gaduh tau.

Siam Di Tella 1500

Imej

Haiwan: Penyu

Imej
Penyu Belimbing terancam .. Penyu Hijau.. Leatherback Sea Turtle... Penyu Belimbing Raksasa ditemui di ... penyu menangis kerana rembesan air garam lautan ... kawasan penyu bertelur adalah ... kepupusan penyu disebabkan beberapa punca atau faktor seperti ... Adakah penyu air tawar? ... Penyu Sisik juga dikenali sebagai ... makanan utama penyu adalah ... itulah punca dan faktor kepupusan penyu di Malaysia mahupun di seantero dunia ...

Kartun: P.B.B ~ Cinta si ayam

Imej
Sumber: jambang.deviantart.comP.B.B Pabila binatang BersuaraPenulis, Pelukis: Jamb. Color: Atis.Eh macam ada awek baru aje.. kena mengorat ni.. tak boleh jadi ni..Harus bertindak pantas!!!Hai seekor aje? boleh berkenalan?Erkkkk!!!Err... malunya.. tabung ayam rupanya.Komen Tedi:Kartun ini sungguh hambar, tak kelakar langsung, tapi lukisannya boleh tahan bagus.

Ustaz Sayang Anda, Stadium MBPJ, 8 Sept 2012

Imej
Semua dijemput hadir ke rumah terbuka
USTAZ SAYANG ANDA

8 September 2012, 5.30pm - 11.30pm
Stadium MBPJ Kelana Jaya

Ustaz Azhar Idrus
Ustaz Don
Ustaz Syed Norhisham
Ustaz Zamri
Ustaz Haslin
Ustaz Zaharuddin
Ustaz Badlishah
Imam Muda Asyraf
Ustazah Norhafizah

Mawi, Akhil Hayy, Hafiz Hamidun, Ali XPDC, UNIC, Mel WINGS, Sham Kamikaze, Dakmie

Pengacara: Man & Rahim (Raja Lawak)

Samsung Ativ S, telefon Win Phone 8 yang pertama.

Imej
Tedi teruja dengan pengumuman Samsung mengenai produk pertama mereka yang berasaskan Windows Phone 8.
Malahan produk ini merupakan telefon pintar pertama di dunia menggunakan Windows Phone 8, lebih awal daripada produk rakan kerjasama Microsoft iaitu Nokia melalui siri Lumia mereka.

Buku: Atlas Perang Salib

Imej
Sebuah buku yang menarik. Tedi jumpa di booth di Lapangan Terbang Kota Bharu, Kelantan. (Ha'ah Tedi pergi Kelantan, jalan-jalan) Malangnya harga buku tu RM200++ di booth tersebut (masih dalam lingkungan harga atlas sepertinya).  Tedi tak jadi beli buku ni, nanti kalau Tedi ada duit, Tedi nak beli kat mana-mana pesta buku di Malaysia. :) Ermm... nak mintak duit dengan Pogy la, Pogy mesti banyak duit.

Buku: Menjawab tuduhan paderi Kristian terhadap Al-Quran

Imej
Terjumpa buku ini di Mydin Mall USJ, pada harga RM35, isinya amat menarik. Tapi tak terbeli pula pada masa itu.  Cari di kedai-kedai dan booth buku, tak ketemui, nampaknya kena pergi semula ke Mydin Mall USJ untuk mendapatkannya.

Microsoft Explorer Touch Mouse, RM159

Imej
Microsoft Explorer Touch Mouse, teringin nak beli, tapi tak jumpa lagi. Mungkin ada di Jusco (AEON) Sunway Piramid. Sebenarnya inginkan Microsoft Touch Mouse, tapi mahal sangat, macam tak berbaloi untuk dibeli.Kemaskini: akhirnya beli juga setelah lama menilik dengan harga RM 69. Tapi tidaklah beli yang berwarna hitam macam dalam gambar tu.

Pemanduan Kanan vs Pemanduan Kiri

Imej
Pernahkah kita mempunyai persoalan sedemikian?Negara yang memandu di sebelah kiri kebanyakannya merupakan bekas jajahan lama British & ada sebab British dahulu kala menggemari pemanduan di sebelah kiriMudah menghunus pedang ke arah lawan di sebelah kanan (kebanyakan orang menggunakan tangan kanan).Pengguna tangan kanan mendapati mudah menaiki kuda dari sebelah kiri, maka bahu jalan mestilah di kiri. Bagi negara pemanduan sebelah kanan pula: Pada 1700-an, petani di Perancis dan Amerika Syarikat mula menggunakan kereta wagon besar yang ditarik beberapa ekor kuda. Wagon ini tiada kerusi pemandu, sebaliknya pemandu menunggang kuda terakhir yang berada di kiri. Ini kerana mereka menggunakan cambuk di tangan kanan. Oleh itu, untuk memudahkan mereka mengawasi kenderaan-kenderaan lain yang datang dari arah bertentangan, mereka perlu berada di kanan jalan.
users.telenet.be

Laman web: fuelly.com rekod penggunaan bahan api kenderaan.

Imej
Mula menggunakan fuelly.com untuk merekod penggunaan bahan api kenderaan.

Microsoft: Bukan METRO tetapi Windows 8

Imej
Microsoft telah memutuskan untuk menggantikan istilah Metro kepada Windows 8 berikutan tiada persetujuan di antara Microsoft dan rakan perniagaan mereka di Eropah, Metro Group berkaitan penggunaan nama Metro pada produk Microsoft.

Words for teenagers

Imej
Pengetua Northland College, John Tapene telah mengungkapkan kata-kata seorang hakim yang selalu menangani kes melibatkan remaja.
"Selalu kita dengar remaja merengek,'Apa boleh kami buat? Ke mana kami boleh pergi?'"

Jawapan hakim itu ialah, "Balik rumah, potong rumput di laman, cuci tingkap, belajar memasak, bina rakit, dapatkan kerja, lawat orang sakit, ulangkaji pelajaran anda dan selepas habis, baca buku. Pekan anda tidak hutang anda kemudahan rekreasi dan penjaga anda tidak hutang anda keseronokan."

"Dunia ini tidak perlu memberikan anda kehidupan, tapi anda perlu berikan sesuatu kepada dunia. Kamu perlu berikan kepada dunia masa, tenaga dan bakat anda supaya tiada sesiapa berada dalam peperangan, kesakitan dan kesepian."

"Dalam kata lain, jadi kuat dan hentikan merengek, dapatkan dunia impian anda dan jangan hanya meminta. Mula jadi orang yang bertanggungjawab. Anda penting kepada dunia dan diperlukan."

"Terlalu lewat untuk dudu…

Cicak mimik Spiderman

Imej
Mwanza Flat Headed Agama

Every Second: Counts

Imej
--- iklan --- --- iklan ---