Kita semua tahu bahawa jika kita ingin berjaya di tempat kerja kita harus bekerja kuat dan istiqomah.

Tapi jika kita mahu naik lebih tinggi, adab di tempat kerja amat penting. Ia sama ada boleh membantu perjalanan kerjaya kita atau memusnahkannya.

Ada beberapa pantang larang yang perlu dipatuhi, di samping keseriusan ketika bekerja.

Ini adalah senarai tabiat di tempat kerja yang patut dielakkan kerana ia boleh menghalang kenaikan pangkat kita semua.

Gambar pekerja tertekan di tempat kerja dan tabiat buruk di pejabat

Bermain dengan telefon anda semasa berbincang dengan bos atau semasa dalam mesyuarat

Perbuatan ini jika dilakukan dengan kerap akan menunjukkan bahawa anda tidak fokus atau tidak berminat dengan perbincangan yang sedang berlangsung.

Mengadu tentang bos, rakan sekerja, tempat kerja, beban kerja, kopi atau kantin di pejabat anda

Mengadu tentang segala-galanya membuatkan anda menjadi seseorang yang "beracun" dalam pejabat, individu yang mahu dielakkan oleh semua orang.

Sikap ini akan merosakkan repuasi anda dan meletakkan anda dalam masalah.

Bersetuju dalam semua hal

Menyenangkan hati orang lain mungkin kelihatan sebagai satu jalan pintas untuk berjaya, tetapi tidak.

Bersetuju dengan idea buruk atau projek yang tidak menguntungkan boleh menyusahkan kita pada masa akan datang.

Lama kelamaan, rakan sekerja akan mendapati bahawa anda hanya berlakon bijak dan tidak memberikan kritikan yang membina.

 
Balik lewat walaupun kehadiran anda tidak diperlukan di pejabat

Kenapa harus anda berbuat sedemikian? Ia hanya membuang masa dan tenaga, dan takkan membantu menunjukkan keseriusan anda terhadap kerja.

Ia juga mungkin akan memberi gambaran bahawa anda tidak efektif dan membazirkan harta syarikat.

Balik lewat dari makan tengahari

Jika anda selalu lewat masuk ke pejabat, atau lewat pulang dari rehat, ia menunjukkan anda cuai dan tidak bersungguh-sungguh. Anda perlu mengelakkannya dengan pengurusan masa yang betul.

Tidak mengendahkan email atau mengambil masa yang lama untuk membalasnya

Jika anda adalah salah seorang pekerja yang selalu lewat memeriksa atau membalas email, anda akan kelihatan tidak profesional.

Sikap ini juga akan menyebabkan anda terlepas mesyuarat atau tarikh penting, juga menyebabkan kekeliruan atau kelewatan yang tidak perlu. Belajar pengurusan email efektif akan benar-benar menguntungkan anda.

Mengganggu pekerja lain apabila selalu berbual di kawasan kerja, atau berbual dengan kuat melalui telefon.

Rakan sekerja anda mungkin akan melabelkan anda sebagai pekerja yang tidak efisyien.

Anda mungkin tidak sedar bahawa kawan anda cuba fokus kepada kerja mereka. Kurangkan berbual dan banyakkan bekerja.

Lebih banyak bergosip daripada bekerja

Memang bagus untuk berkawan semasa bekerja tetapi ia adalah idea yang buruk untuk bergosip.

Rakan sekerja anda mungkin akan tertarik dengan cerita anda, tetapi lama-kelamaan ia akan menjadikan anda sebagai seseorang yang kurang dipercayai. Tambahan pula, bergosip adalah kualiti yang tidak diperlukan oleh seseorang yang mahukan kenaikan pangkat.

Mendengus untuk perkara kecil

Jika anda mendengus, ia menunjukkan anda tidak boleh bekerja di bawah tekanan. Anda akan berada dalam masalah jika bos anda mengetahuinya.

Hadiri mesyuarat penting tanpa membuat ulangkaji

Menyelidik dan mengulangkaji sebelum sesuatu mesyuarat patut menjadi keutamaan. Jika anda menghadiri sesuatu mesyuarat di mana semua orang melontarkan idea dan anda tidak memberikan apa-apa, anda akan dipanggil sebagai seorang yang tidak berguna. Apabila gambaran sedemikian wujud dalam dunia profesional, ia susah untuk ditarik balik.

Memasukkan orang yang tidak perlu di dalam "email loop"

Jika anda suka memasukkan ramai orang dalam list CC email anda, ia akan memberi kesan buruk. Anda mungkin berasa anda hanya memaklumkan semua orang tentang semua perkara, tetapi kenyataannya anda hanya mengganggu mereka yang tidak terlibat secara langsung dalam hal yang dibincangkan.

Selain itu sikap ini juga selalunya wujud pada mereka yang mahu lari dari tanggungjawab atau mahu meletakkan bebanan ke bahu orang lain, atau dia mahu menunjukkan orang lain yang bersalah, maka dia akan CC kepada bos-bos agar hal itu diketahui pihak atasan. Hal ini sangat tidak membantu menyelesaikan kerja dan sebaliknya mewujudkan suasana tidak gembira.

Lainlah halnya jika isu itu benar-benar memerlukan perhatian pihak atasan.